Ho Chi Minh City (Saigon) en omgeving.

15 juni 2011 - Can Tho, Vietnam

Maandag 13 juni 2011:.

Vanmorgen rond 10.30 uur aangekomen in Ho Chi Minh City (Saigon), ook deze vlucht is voorspoedig verlopen. Het is eigenlijk net of dat je op de bus stapt en het was maar een vlucht van 35 min. Komen in een zeer drukke stad terecht, het hotel is midden in het centrum, dus makkelijk alles lopend te bereiken, kamer is weer goed  en we zitten op de 7e etage. En wat helemaal toppie is op de 14e etage bevind zich een lekker groot zwembad met ligstoelen en zitjes en hierdoor hebben we een mooi uitzicht over de stad. Na onze koffers weer uitgepakt te hebben zijn we in de middag een rondje gaan lopen naar de Ben Thanh markt waar allemaal heel goedkope spullen worden aangeboden dit in tegenstelling tot de hele dure chique winkels en shopping malls. In de namiddag nog wat gezwommen en vanaf de 14e etage is goed te zien dat er donkere wolken in aantocht zijn, met een lekker briesje (nou briesje !!) en een  flinke bui. Vanavond weer heerlijk van de Vietnamese keuken genoten en sluiten deze dag moe, maar voldaan af.

Dinsdag 14 juni 2011:

Worden vandaag al vroeg opgehaald en wel om 07.30 uur voor een tour naar de Cu Chi tunnels. Hebben weer een vriendelijke Engelssprekende gids die ons aardig wegwijs maakt over Vietnam, wat betreft cultuur, corruptie en de afschuwelijke oorlog. De Cu Chi dorpsbewoners hebben een groot kilometers lang ondergronds tunnelnetwerk geconstrueerd tijdens de franse en Amerikaanse bezetting. Het is allemaal heel indrukwekkend om te zien, er zijn wat aanpassingen gedaan om westerlingen ook een kijkje te laten nemen, het zou anders onmogelijk zijn om in een tunnel te staan.

Willem heeft een stukje van de ondergrondse gang van 20 meter op handen en voeten afgelegd om de benauwdheid te ervaren. Omdat we een stukje door het oerwoud lopen wordt het al snel aardig zweten. Nogmaals allemaal heel indrukwekkend. Onderweg stoppen we nog om naar het aftappen van rubberbomen te kijken. Onze trip wordt vervolgt naar de grootste Cao Dai tempel van Vietnam.

De Cao Dai is een religieuze sekte die in de jaren dertig ontstond. Het geloof is een mix van christendom, boeddhisme, hindoeïsme en taoïsme. Zijn precies op tijd aanwezig want om 12.00 uur begint de mis. We kunnen, nadat we onze schoenen uit hebben gedaan, gewoon naar binnen, heel bijzonder om dit te zien. Na dit alles beleefd te hebben is het wel  weer drie uur terug rijden naar het hotel, waar we nog wat uitrusten en nog een verfrissende duik in het zwembad nemen en voor dat je het weet is het al weer tijd voor de avondmaaltijd. Vanavond de koffer weer inpakken, dit keer weer een klein koffertje voor verder te reizen naar Can Tho in de Mekong-delta,  waar we een overnachting hebben in het Kim Tho hotel te Can Tho. De andere spullen kunnen we laten staan in het hotel, waar we donderdag weer terug komen voor een overnachting.