Mekong Delta

16 juni 2011 - Can Tho, Vietnam

Woensdag 15 juni 2011:

Vanmorgen om 08.30 uur vertrokken naar Can Hho, nadat we eerst bij  “The Coffee Bean”& Tea Leaf “ langs zijn geweest voor overheerlijke koffie en wat lekkere cake voor onderweg, blijven Hollanders en dus altijd in voor een bakkie!!!.

Onze eerste stop is bij de Vinh Trangpagode een belangrijk religieus bouwwerk. De gevel van de pagode is verfraaid met mozaïeken van keramiekscherven. In het park staat een zeker wel 20 meter hoog wit Boeddah beeld. Ook hier kunnen we een mis/gebed bijwonen, lopen zo maar tussen de monniken door. Het zijn vriendelijke mensen die je met een lach en een klein knikje begroeten. De monniken hebben hun eigen school en leefomgeving. De lange tafels zijn gedekt het geheel is sober maar heel netjes. Na ook nu weer foto’s te hebben gemaakt worden we gevraagd door twee oude dametjes om op de foto met hen te gaan en met daarbij een monnik die zich eerst nog even een extra doek omslaat. De monnik heeft het er helemaal naar zijn zin, zeker als hij zichzelf terug ziet op de foto. Dit zijn toch weer van die extra leuke momenten tijdens onze reis. En natuurlijke onze gids Hanh die alles op een uitstekende manier voor ons vertaald.

Onze tour gaat verder richting Mekongdelta, in My Tho hebben we de boot genomen en maken een trip over en door de Mekong, we bezoeken daar het kleine eilandje Thai Son. Waar we bij de lokale bevolking thee met honing hebben gedronken en geproefd hebben van snoepjes van lotuszaad, gember en gedroogde banaan, allemaal heel erg lekker. Gaan weer op de boot en vervolgen onze trip dieper de Mekong in. Het is in een woord een prachtig gezicht. Meren na een halfuurtje varen aan bij het eiland Ben Tre, waar we een stukje met een paard en wagen worden vervoerd, hebben dit vervoer nog niet gehad dus toe maar (arm paardje!!). Komen tenslotte aan bij een kokossnoepgoed fabriekje, waar alles op een eenvoudige manier wordt vervaardigd en ingepakt. De snoepjes zijn erg lekker en dus kopen we een pakje om mee naar huis te nemen. Wandelen verder en komen uit bij een klein bootje waar we verder een heel mooi tochtje mee maken en worden afgezet bij de weer iets grotere boot waar we terug mee varen naar de kade van My Tho. Met een korte tussenstop gaan we naar ons hotel in Can Tho genaamd “Kim Tho”. De naam wordt natuurlik op de foto gezet voor onze Kim thuis. Vanavond na een tip van onze gids Hanh weer in een gezellig restaurant genaamd “Sao Hom” langs het water gegeten. Vanaf je eettafel kan je zo de bedrijvigheid op het water gade slaan.

Donderdag 16 juni 2011:

Worden vanmorgen al om 07.30 uur door onze gids Hanh opgehaald om naar de “floating market” van Cai Ran te gaan waar de lokale bevolking hun groenten en fruit kopen en verkopen, op de drijvende markten.  Het is een prachtige boottrip op alweer een klein bootje over de Mekong rivier. Genieten van de verschillende woonbootjes, vissers en de paalwoningen, soms is het ongelofelijk dat er hele families in wonen. Op de boten/tjes wordt verschillende groenten en fruit verkocht. Wat er aangekocht wordt kun je zien aan een hele lange stok op het dek waaraan de gevraagde handel vast gebonden zit, al met al een handig systeem. Stappen een keer over op een wat grotere boot om verse ananas te eten. Hadden dit zeker niet willen missen wat apart allemaal en wat een bijzonder leven hebben deze mensen. Na dit allemaal gezien te hebben vertrekken we weer naar de haven. Inmiddels is het gaan regenen, gelukkig hebben we alles kunnen doen. Gaan ons nog even opfrissen in het hotel waar we de kamer nog hebben. Rond 11.30 uur vertrekken we weer richting Saigon. Onderweg nog een stop gemaakt bij een kleine rijstfabriek en krijgen uitleg over het pellen en verwerken van rijst. Na nog wat stops (benen strekken) zijn weer om 15.00 uur terug in Saigon. Hebben vanavond onder een lekker hapje en drankje afscheid genomen van dit prachtige en vriendelijke Vietnam.