SaPa Tour

2 juni 2011 - Lao Cai, Vietnam

Donderdag 2 juni 2011:

Na een goede nachtrust en een goed en stevig ontbijt vertrekken we om 08.30 uur naar de watervallen en wat we onderweg nog tegenkomen. Mei Fan, onze gids, staat ons al op te wachten in de lobby van het hotel. Na ongeveer 50 minuten rijden komen we op een hoogte van 2100 meter  uit. Helaas regent het ook nu weer en is het hierdoor ook weer zwaar bewolkt. Het uitzicht zou er zeker erg mooi uit zien als het helder weer zou zijn. Rijden weer een stukje terug naar de Zilverwaterval  en een kleine plaatselijke markt. Gaan ook nog naar een tweede waterval en  het bergdorp Cat Cat, waar de zwarte Hmong bevolking woonachtig is. Dit is  een van de vele etnische minderheden in de omgeving. We mogen wel zeggen “heel apart” in het dorp mogen we ook nog in een van de huisjes een kijkje nemen, maar komen er dan ook weer snel achter dat de familie met een aantal kleine kindertjes weer verschillende spulletjes willen verkopen.

Ondanks dat het er allemaal wat vuil uitziet zijn er de gehele route naar de waterval kraampjes met allerlei toeristische prullaria en is het dus al behoorlijk commercieel. Het lopen is redelijk te doen al heb je wel goede schoenen nodig. Er zijn heel veel trappen omlaag die nu met de regen heel glad zijn,  maar de omgeving is prachtig. In het laatste stuk van deze trip is een heel klein theater, waar zoals onze gids aangeeft geluisterd kan worden naar de plaatselijke muziek en dans. We moeten hiervoor wel wat extra betalen want dit zit niet in de tour inbegrepen. De toegangsprijs bedraagt VD 30.000, dit is omgerekend euro 1,00 p/p en dus laten we ons verrassen, en verrassend was het zeker. We waren de enige vier bezoekers en kregen een hele dansvoorstelling te zien van een groep jongens en meisjes (8) afkomstig uit de  plaatselijke bevolking en de voorstelling duurde ongeveer 15 min. Heel erg leuk om dit te zien en zeker een vrolijk geheel.

Aan het einde van de tour staat onze chauffeur op ons te wachten en brengt ons terug naar SaPa, waar we eindelijk in een plaatselijke  bakkerszaak een lekker koffie kunnen drinken, het is inmiddels 12.30 uur. Peter,Truus en Willem besluiten vanmiddag nog een voettripje naar een bloemenkwekerij te maken. Leny houdt het voor gezien en zoekt  het hotel op om zich daar met andere dingen bezig te houden, lekker rustig aan dus.

Met z`n drietjes volgen we onze gids naar de bloemenkwekerij aan de andere kant van SaPa. We komen via de plaatselijke markt en het meer na een kleine 20 minuten wandelen aan bij een rozenkwekerij. Het laatste stuk loopt vrij steil omhoog via een modderig paadje maar de aanblik van de rozenvelden maakt, ondanks de bewolking, alles weer goed.

De rozenknoppen worden tijdens de groei al omwikkeld met een stukje papier om zodoende de bloem te beschermen voor kou en regen en ook om beschadiging tijdens het transport te voorkomen. De rozen worden in heel Vietnam verhandeld. Na ook hier weer de nodige foto`s te hebben gemaakt besluiten wij drietjes ook nog wat rust te pakken en de tour voor vandaag af te sluiten.

1. Wim van Hilst:
    3 juni 2011
    Hoi Peter, Truus, Leny en Willem.

Wat een prachtig reisverslag schrijven jullie!

De foto's zijn geweldig. Fietstransport is de oplossing voor een lange traithlon heb ik nu gezien.

Groet, Wim
  2. betty:
    5 juni 2011
    hoi leny, truus, wim en peter
    het is een prachtige reis en zo fijn, het thuis mee te beleven
    kijk weer uit naar de volgende log veel plezier verder liefs van ons.
  3. Fjodor:
    15 juni 2011
    De foto's van de grot waren mooi, wil ik er wel meer van zien.
    Veel plezier nog!!
    Groetjes Fjodor