Hanoi & SaPa en omgeving

1 juni 2011 - Lao Cai, Vietnam

Dinsdag 31 mei 2011:

Hebben ons vanmorgen door een taxi af laten zetten bij het Ho Chi Minh Mausoleum, rijden langs een groot plein met daar achter het enorme gebouw, laten ons bij de ingang  afzetten. Wat we verder te zien krijgen daar worden we niet vrolijk van, er staan rijen met mensen, zijn dit nog nooit elders tegen gekomen zoveel!  Besluiten dus om niet achteraan te sluiten voor dat we binnen zijn schatten we op zeker 3 uur aansluiten, niet normaal, en zeker niet op deze zeer warme dag, en dat voor een minuut binnen lopen, jammer hadden graag een kijkje genomen. Lopen wat door de stad op zoek naar de volgende bezienswaardigheid, na wat vragen komen we bij de Tempel van de Literatuur, deze tempel is gebouwd in 1070 door keizer Ly en werd opgericht ter ere van Confucius. Het was een soort universiteit voor zonen van  adel.

Het is een heel mooi complex, we lopen door een mooie tuin en het geheel bestaat uit vijf binnenplaatsen die worden gescheiden door muren en sierlijke poorten. Worden weer veel foto’s gemaakt door ons, ook dit is dus de moeite waard geweest.

Na al dit slenteren besluiten we een taxi terug te nemen richting hotel, eten nog wat bij een restaurant uitkijkend op het meer. Kunnen het vanmiddag niet te laat maken, aangezien we nog een hele reis voor de boeg hebben, we worden vanavond om 20.00 uur opgehaald. Vandaag hebben we gelukkig een kamer aan kunnen houden tot 18.00 uur voor omgerekend euro 21,00 zodat we ons nog even op kunnen frissen voordat we onze reis gaan vervolgen naar SaPa. Nemen alleen wat handbagage en een klein koffertje mee voor onze treinreis. Kunnen onze andere koffers in het hotel laten staan, komen deze daar zaterdag 4 juni weer ophalen.

Ook nu worden we netjes op tijd opgehaald en naar het treinstation van Hanoi gebracht, zijn blij dat het weer goed is geregeld zodat we ondanks de drukte om 20.30 uur in de trein zitten, waarop we om 21.10 uur mooi op tijd naar Lao Cai vertrekken.  Slapen in een private cabin (4 bedden) van de Tulico nachttrein. Helemaal toppie, lekker bedje en wat heel belangrijk is de couchette is schoon. Het zal verder niemand verbazen dat we het eerst nog even gezellig gaan maken, een wijntje (vanmiddag nog even wat glazen gekocht), een biertje en een knabbeltje. Hebben lekker nog wat kunnen slapen in deze boemeltrein en worden om 04.15 uur gewekt met een klop op de deur en het geroep van de koffie is klaar.

Woensdag 1 juni 2011:

Komen om 05.15 uur op het station van Lao Cai aan. Worden ook hier weer netjes opgehaald door de touroperator. Helaas regent het pijpestelen maar het is gelukkig niet koud. Gaan eerst maar eens ontbijten na zo`n nachtelijke treinreis voordat we om 06.30 uur met onze dagtour gaan beginnen.

De weg gaat langs een mooie route,  dwars door de rijstvelden. Na heel veel bochtenwerk en een wat opbrekende maag van Peter en Leny na een uurtje even een stop. Vervolgen onze weg naar de markt Truung Cao Son. Komen onderweg al veel kleurrijke mensen tegen, er wonen hier verschillende bergstammen. De markt die wij bezoeken zijn de meesten mensen die in/verkopen doen van de Flower H’Mong stam. Onze reisleidster Mei Fan is van de Red Zhao stam en ze geeft hier veel uitleg over. Het is heel leuk om te zien, alleen betwijfelen wij of de mensen het ook leuk vinden, worden genegeerd (kijken ons niet aan) en onze reisleidster Mei Fan ontvangt geregeld afgunstige blikken. Alle kleding die de vrouwen en de kinderen dragen van de Flower H’Mong stam zijn allemaal hetzelfde, heel erg kleurrijk en van onze reisleidster is de kleding ook weer heel anders. Aan het einde van de markt willen we toch nog wel graag foto’s maken wat gelukkig gelukt is omdat we er niet meer zo tussen de mensen liepen. Truus en Leny hebben nog wel een leuk tasje gekocht met de traditionele kleuren. Hadden dit niet willen missen ook al was het haast niet mogelijk om contact te maken met de plaatselijke bevolking.

Vertrekken weer van de markt en moeten helaas de zelfde weg terug, dus weer heel veel bochtenwerk. Tussendoor nog een hapje gegeten en daarna door naar SaPa en het Chau Long hotel. Het is een leuk hotel en een prima kamer. Jammer dat het erg mistig/bewolkt is en zeker wat frisser als waar we vandaan komen. Hebben een trui nodig en zelfs een regenjas. Na deze lange en vermoeiende dag even bijkomen op onze kamer. Maken het vanavond niet zo laat, nog even wat foto’s uploaden en ons reisverslag bijwerken. Worden morgenochtend al weer om 08.30 uur opgehaald voor een volgende tour.

1. Irene:
    2 juni 2011
    Hallo allemaal!
    Wat een mooie foto's! En een leuk verhaal! Jullie hebben het duidelijk erg leuk met zijn vieren. Wat een drukke, volle dagen zeg! Relaxen is er niet echt bij deze vakantie?;-) Ik ben erg benieuwd naar het volgende verhaal. Heel veel plezier!

Liefs,

Ireen

PS: Jeroen en ik genieten heerlijk van de tuin!
  2. Kim:
    2 juni 2011
    Hoi Hoi,

Mooi verhaal. Leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken.
    Veel plezier!

Groetjes Kim
  3. Frans, Jet en de kids:
    3 juni 2011
    Lieve familie,

Erg leuk om jullie zo te volgen. Mooie foto's en verhalen. Natuurlijk is het nog leuker om het straks uit jullie monden te horen. Ik heb net voor pa en ma de reisverslagen uitgeprint, zo dat ze ook op de hoogte blijven van deze prachtige reis.
    Op naar het volgende verslag.

Groetjes uit het (gelukkig) zon overgoten Holland.

Frans, Jet, Thijs en Daan.